Alle W’s van een businessplan

Alle W’s van een ondernemingsplan Een ondernemingsplan is een schriftelijke beschrijving van de toekomst van uw bedrijf en, belangrijker nog, hoe u daar gaat komen. Het is een document waarin wordt uitgelegd wat u gaat doen om uw bedrijf winstgevend te maken en hoe u dit gaat bereiken. Het definieert zowel uw bedrijfsmodel als uw strategieën om dit bedrijfsmodel te laten werken en, nog belangrijker, winstgevend te maken.

Normaal gesproken weet u bij het ontstaan ​​van een bedrijfsidee welke middelen en mogelijkheden u heeft bij de start van uw bedrijf en waar u in een bepaalde periode, meestal over 3 of 5 jaar, naartoe wilt. Maar wat is de manier om dat doel te bereiken? Waar te beginnen? Hoe de interesse van investeerders wekken? Zelfs, hoe krijg je je bedrijf van de grond? Alles lijkt zo gemakkelijk als je het geweldige geldwinnende idee en concept hebt. Het is hoe je deze dromen gaat verwezenlijken en genoeg geld krijgt om het bedrijf nog vele jaren draaiende te houden.

Het schrijven van een businessplan is om een ​​kaart te maken die u zal leiden naar waar u geld gaat verdienen met uw eerste bedrijfsidee. In een zeer eenvoudige structuur is uw bedrijfsplan een mengeling van strategieën en plannen. Het gaat om financiën, marketing, personeel en producten. Zie het als de basis van uw nieuwe bedrijf.

WAT zijn de redenen dat ik er misschien een nodig heb?
• Op zoek naar investeerders.
• Voor het aanvragen van een lening.
• Om de levensvatbaarheid van uw bedrijfsidee vast te stellen.
• Om verbeteringen aan te brengen in uw huidige bedrijf.
• Om uw huidige bedrijf uit te breiden.

Al deze typen hebben verschillende accenten en een andere structuur.

WAT is een businessplan?
Het is een hulpmiddel of document dat een zakelijke kans of idee, het werkteam, de operationele en marketinguitvoeringsstrategieën, de bedrijfsrisico’s en de economische levensvatbaarheid van uw bedrijf beschrijft. Een goed geschreven document begeleidt u om een ​​idee om te zetten in een levensvatbaar bedrijf.

Het kan ook in een andere context worden gedefinieerd, in die zin dat het businessplan een fundamenteel instrument wordt bij de analyse van een nieuwe zakelijke kans, een diversificatieplan, een internationaliseringsproject, de overname van een bedrijf of een externe business unit, of zelfs de lancering van een nieuw product of dienst binnen het huidige bedrijf.

Samenvattend, zowel voor de ontwikkeling of lancering van een startup als voor de analyse van nieuwe bedrijfsinvesteringen, wordt het businessplan een onmisbaar hulpmiddel. Dus ook al heb je een gevestigd bedrijf, je hebt nog steeds een businessplan nodig als je dat bedrijf uitbreidt en verbetert.

Een businessplan is nooit af en moet van tijd tot tijd, ten minste jaarlijks, worden herzien, maar zeker wanneer er grote veranderingen in een bestaand bedrijf worden verwacht. Dit houdt in dat elk plan zich effectief en efficiënt moet aanpassen aan de veranderingen, zodat het project kan doorgaan.

WAT is het nut van een businessplan?
Veel ondernemers denken dat ze een ondernemingsplan alleen nodig hebben als ze op zoek zijn naar investeringen of als de bank erom vraagt. Wanneer bedrijfsplanning echter correct wordt uitgevoerd, kan de ondernemer een uitgebreide marktstudie uitvoeren die de informatie zal opleveren die nodig is om het best mogelijke bedrijfsmodel te ontwerpen dat zowel winstgevend als efficiënt zal zijn.

Daarnaast zal het businessplan de strategische maatregelen ontwikkelen voor alle functionele gebieden die hen in staat zullen stellen de doelstellingen voor de nieuwe business te bereiken.
Eenmaal geschreven, zal het businessplan dienen als een intern hulpmiddel om het management van het bedrijf en zijn afwijkingen van het geplande scenario te beoordelen. Indien nodig aanpassingen aan het overeengekomen businessmodel voorstellen om actuele informatie te verkrijgen voor het dagelijks bestuur van de onderneming. Dit omvat het voorbereiden van de vereiste wijzigingen en processen om het bedrijf weer op de rails te krijgen.

Laten we dus wat dieper ingaan op de concepten achter bedrijfsplanning.

Het WAAROM van het businessplan
• Waarom wil je je businessplan?
• Waarom schrijf je het plan nu?

Het WAT van het businessplan
• Wat is het doel van het ontwikkelen van een specifiek plan?
• In welke periode acht u het mogelijk om uw projecten uit te voeren?
• Wat is uw bedrijfsmodel?
• Wat is uw waardepropositie?
• Wat zijn uw producten of diensten die u wilt aanbieden?
• Welke positionering bent u van plan te ontwikkelen om te concurreren?
• Wat zijn uw maatstaven voor succes?
• Welke markten bent u van plan te penetreren?
• Welk marktpercentage schat u te behalen?
• Welke marges acht u mogelijk?
• Welk inkomen denkt u te ontvangen?
• Wat zijn de kosten van uitbreiding?
• Wat zijn de kosten om nieuwe klanten te werven?
• Wat wil je doen met je bedrijf?
• Welke strategieën wilt u ondernemen – financieel, marketing en planning

Het WAAR van de zakelijke activiteit
• Vanwaar worden uw producten verkocht? Winkel, kantoor, website, social media, wegkant, feestplanning,
• Waar woon je? Lokaal, centraal, virtueel etc.
• Waar worden uw producten geproduceerd?
• Waar zijn uw distributiekanalen?
• Waar worden ze verkocht?
• Waar i

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *